A gépjárművek állapotának rögzítéséhez használt "Gépjármű állapotlap", a jármű helyszíni szemléje alapján, a gépjármű piaci értékének meghatározásához készült. A megvizsgált és állapotlapon rögzített, minősített - a piaci ár meghatározásánál döntő befolyással bíró - főegységek sorrendben az alábbiak:

 

Szervizkönyv:

Az igen bejegyzés a gépjármű szervizkönyvének, és a kötelező szervizek meglétére, a nem bejegyzés a szervizkönyv hiányára utal.

A hiányos bejegyzés után feltüntetésre kerül a megjegyzésben a hiány jellege, pl.: kötelező szemleperiódus elmulasztása.

 

Gyári kulcskészlet:

Az igen bejegyzés a gyári kulcs-garnitúra meglétére utal.

A hiányos bejegyzés után feltüntetésre kerül a megjegyzésben a hiány jellege, pl. két másolt pótkulcs, egy kulcs hiány stb.

 

1.Motor:

A motor és vizsgált főbb kiegészítő egységei a következők:

hűtőrendszer, kenőrendszer, kipufogó-rendszer, gyújtásrendszer, üzemanyag-ellátó rendszer.

 

2.Erőátvitel:

Az erőátvitel és vizsgált főbb kiegészítő egységei a következők:

  • tengelykapcsoló
  • sebességváltó
  • hajtómű

Futáspróba csak valamely szerkezeti egység vélhetően jelentős meghibásodására utaló jel esetében történik.

 

3.Fékek:

 

A fékek és vizsgált főbb kiegészítő egységei a következők:

  • üzemi fék
  • rögzítő fék.

 

4.Futómű:

A futómű és vizsgált főbb kiegészítő egységei a következők:

  • első futómű
  • hátsó futómű
  • lengéscsillapítók.

5.Világító és jelzőberendezések:

A világító és jelzőberendezések vizsgált főbb egységei a következők:

  • fényszórók
  • ködfényszórók
  • helyzetjelzők
  • villogók
  • tolatólámpa
  • műszerfal megvilágítás
  • féklámpa
  • akkumulátor  és egyéb kiegészítő elektromos berendezések.

6.Üvegek:

egységei a következők:

  • első - hátsó szélvédő
  • oldalüvegek
  • fényszórók - szélvédő törlő-mosó berendezés.


7.Utastér:

Az utastér és vizsgált főbb kiegészítő egységei a következők:

belső kárpitozás, ülések, ajtók ( állíthatóság -működés -állapot ), belső burkolatok, csomagtér.

 

8.Karosszéria:

A karosszéria és vizsgált főbb kiegészítő egységei a következők:

  • váznyúlványok
  • küszöbök
  • burkoló elemek
  • sárvédők
  • ajtók
  • motor - utas és csomagtér-tető

A karosszéria elemek megelőző sérüléseire, javítására, a festékréteg-vastagságon kívül az állapotlap utalást nem tartalmaz, csak pl: előzményben javított.

 

9.Gumik típusa, állapota:

Abroncs, gumik gyártmány és méret feltüntetése:
Az állapot meghatározása a gumi állapotának (pl. szálszakadás, repedezettség, egyenetlen felületkopás, stb.) a futófelület profilmélységének, a gumi életkorának figyelembevételével kerül meghatározásra.
A pótlási-érték, - pl. a sérült gumik esetén (pl.: oldalfalsérülés ) szükséges, minimum párban történő csere - értékcsökkentő tényezőként kerül figyelembe vételre.
10.Extra felszerelések:
Az Eurotax katalógus alapján nem szériaként szerelt kiegészítők.
11.Megjegyzés:
Rögzítésre kerülnek a leadott kulcsok, távirányítók, immobilizer "kulcsok", stb. száma.
Itt kerülnek feltüntetésre, a hiányos szerviz igazolások, kimaradt, illetve le nem igazolt szervizek, és egyéb lényeges észrevételek.
Az egységenkénti - alkatrészenkénti állapotfelmérés egységes értelmezése érdekében minősítési szinteket alkalmazunk.
Az értékeléskor az I. Minősítési Szintbe sorolható a gépjármű - és azon belül - a vizsgált főegység általános műszaki és esztétikai állapota.
Minősítési Szinten belül, a javítási szükséglet mélységének meghatározására az A, B, C, kategóriák szolgálnak.
Az 1. - 7. főegység és a 8. - karosszéria - főegység minősítése ennek megfelelően az alábbiak szerint történik:
•"jól karbantartott" bejegyzése egy, az életkor és futásteljesítmény alapján elvárható állapotnál határozottan jobb, gondozottabb, megkímélt állapotra utal.
•"megfelelően karbantartott" bejegyzése egy, az életkor és futásteljesítmény alapján elvárható állapotnak megfelelő.
•"javításra szorul" bejegyzése a kiemelt alkatrészek szükség szerinti javítására utal a II. Minősítési szintnek megfelelően.
A II. Minősítési Szinten belül, a javítási szükséglet mélységének meghatározására az A, B, C, kategóriák szolgálnak.
Az 1. - 7. vizsgált főegységek az alábbi javítási kategóriákkal kerültek kialakításra:
•A: Beállítási, szabályozási problémák, megbontás nélkül, esetleges diagnosztikai hiba-meghatározás - ellenőrzés végrehajtása.
•B: Diagnosztikai vizsgálatot követő beállítások, szabályozások elvégzése, szükség szerinti - a használati értéket közvetlenül befolyásoló pl.: kopó-forgó - alkatrészek szükségszerű cseréjével.
•C: Megbontásos javítás, alkatrészcserével együtt.
Ezen minősítések esetében az adott főegység megjegyzés rovatában feltüntetésre kerül a hiba jellege, rövid leírása. (Ez a minősítés nem helyettesítheti azonban teljes körűen a szerviz diagnosztikai vizsgálatát, illetve megbontást követő hiba-felvételezést.)
A 7. - főegység ( utastér) minősítése ettől eltérő kategóriák alapján történik, amelyek az alábbiak:
"1.osztály":
bejegyzés esetén, a belső kárpitozás - az ülések kárpitjai, az utastér és csomagtér műanyag burkolatai újszerűek, tiszták, sérülés-karc és kopásmentesek. A csomagtér felületbevonata ép, sértetlen.
"2.osztály":
bejegyzés esetén, az ülések kárpitozása, az utastér és csomagtár burkolatai tiszták, sérülés és kopásmentesek. A csomagtér felületbevonata a korrózióvédelmi és esztétikai funkciónak megfelel. Kisebb kopások, felületi jellegű karcosság előfordulhat, horpadás, illetve deformáció nem.
"3.osztály":
bejegyzés esetén, az ülések kárpitozása, az utastér és csomagtér burkolatai átlagos állapotúak, fakulás-kopás előfordulhat, szakadás nem. A csomagtér-lemezen kisebb sérülések, horpadások előfordulhatnak, jelentősebb deformáció azonban nem. Helyi és felületi jellegű korrózió, felületi karcok, kopások megengedettek. /Futásteljesítménynek - életkornak megfelelő állapot./
"4.osztály":
bejegyzés esetén, az utastér kopott, illetve elhanyagolt. A kárpitozás foltos, szennyezet, szakadások, erős elhasználtság jegyei fedezhetők fel, az állapot a futásteljesítmény és életkor alapján nem igazolható. A csomagtér erősen használt, kopott.
A II. Minősítési Szinten belül, a 8. főegység (karosszéria) javítási kategóriái, ettől eltérőek, itt a "javításra szorul" bejegyzést követő minősítések az alábbiak
•A: - A fényezést érintő (műanyag és fém elemen is) felületi sérülések, fénysérülések, karcosság, esztétikai probléma (fényezés-javítás, polírozás, lakkréteg javítás, értékcsökkenés stb.).
•B: - A karosszériát, fényezést érintő olyan jellegű sérülések, melyben az adott elemrész javítást, illetve fényezése felújítást igényel, részleges rétegfelépítéssel (horpadások, nyomások, mélyebb húzások, karcolások, stb.).
•C: - Sérült karosszéria elemek - műanyag és fém elem is - "nagyobb" javítása, mely a javítás jellegéből adódóan az érintett elem -elemrész- teljes fényezését jelenti. Teljes elem, illetve elemrész-csere, teljes elemre vonatkozó fényezési költséggel.
Ezen esetekben a karosszéria megjegyzés rovatban feltüntetésre kerül a hiba - sérülés jellege, a javítás minősítése, időszükséglete /munkaidő egysége/, a fényezési igény meghatározása.

 

ÁLLAPOTLAP ISMERTETŐ